Er trening gunstig for vektreduksjon? - Ernæringsfokus

Er trening gunstig for vektreduksjon?

Det dukker stadig opp nye dietter og slankeprodukter som skal gjøre det lettere å gå ned i vekt, og trening er ofte en del av pakka. Men hvor mye har trening egentlig å si for vekta?

Sommerferien er over og treningssentrene fylles igjen opp av både nye og gamle medlemmer som skal «komme i gang igjen» etter en ferie med kanskje litt for mange utskeielser. Planen er lagt og det gjelder bare å komme i gang med faste treningsrutiner igjen så vil de kjente «feriekiloene» renne av. Eller, er det egentlig så lett?

Helsegevinst av trening

Bare så det er sagt; trening er kjempebra for helsen din! Det er antagelig det beste du kan gjøre ved siden av å slutte å røyke. Trening er en viktig faktor i forebygging av blant annet diabetes type II, høyt blodtrykk og tidlig død. Fysisk aktivitet gir økt livskvalitet og er positivt for den mentale helsen. Ingen har vel noen gang angret på en skikkelig treningsøkt? Men når det gjelder vektreduksjon er ikke trening et godt verktøy.

Det er ikke umulig å gå ned i vekt ved hjelp av trening, men det er vanskelig og det kreves veldig mye av deg. Mange forstår ikke at det arbeidet man legger ned i en god treningsøkt kan reverseres i løpet av et par minutter hvis man spiser et ekstra pizzastykke, tar seg en halvliter eller gomler en pose potetgull som kveldskos. Visste du f.eks. at den sjokoladen du slang med i handlekurven på vei hjem fra jobb krever nesten 1 times løpetur for å forbrenne?

 

Sunt kosthold er nøkkelen

De som har et aktivt liv og trener mye har antagelig også en sunnere livsstil ved at de spiser sunnere, drikker mindre alkohol og røyker mindre. Da er det ikke treningen i seg selv som gjør at de holder seg slanke og friske, men i større grad det at de er bevisste på hva de putter i seg.

Grunnen til at trening ikke er den beste måten å gå ned i vekt på har å gjøre med hvordan kroppen bruker energien. Fysisk aktivitet er bare en liten bit av det daglige energiforbruket vårt. Det er tre måter kroppen forbrenner energi på:

  1. Hvilemetabolisme – dvs. kroppens energiforbruk når man er i ro; den energien som kreves for å holde i gang de indre organene og sørge for riktig kroppstemperatur. Hvilemetabolismen utgjør omtrent 60-75 % av det totale energiforbruket.
  2. Fysisk aktivitet. Denne faktoren varierer veldig avhengig av hvor fysisk aktiv man er, men utgjør for mange mellom 10-30 % av energiforbruket.
  3. Termisk effekt av mat – dvs. den energien som kreves for å bryte ned og forbrenne maten vi spiser. Den utgjør omtrent 10 % av det totale energiforbruket.

Kompenserende atferd

Trening gjør at man blir mer sulten, naturlig nok, fordi man forbrenner mer kalorier enn hvis man ikke trener. Mange bruker trening som en «unnskyldning» for å spise mer og unne seg mer usunn mat. Forskning har vist at dersom man trener tidlig på morgenen så spiser man mer til frokost og er mindre «hverdagsaktiv» resten av dagen, f.eks. ved å ta heisen i stedet for trappene. Dette blir på engelsk kalt «compensatory behaviour», eller kompenserende atferd. Ubevisst undergraver vi den treningen vi har gjennomført ved å være mindre aktive resten av dagen og spise litt mer enn ellers. Uttrykket «compensatory behaviour» kan brukes både ved at man spiser mer fordi man har trent, eller at man trener mer fordi man har spist. Det siste tilfellet kan i verste fall settes i sammenheng med en spiseforstyrrelse der den dårlige samvittigheten noen opplever etter at de har spist, utjevnes eller reduseres ved at man trener ekstra mye.

Ja takk, begge deler

Personlig er jeg stor tilhenger av både fysisk aktivitet og hverdagsaktivitet. Det er viktig for så mye mer enn bare vekt. Men når det gjelder kampen mot overvekt og fedme, så må den bekjempes med andre våpen enn bare trening. Jeg tror trening og fysisk aktivitet bør være en del av alles hverdag, og kan med fordel økes hos en stor del av befolkningen. Så si ja takk til begge deler; både trening og et sunt kosthold!

 

Relaterte innlegg

Discussion about this post

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *