Tips til sunnere grillmat - Ernæringsfokus

Tips til sunnere grillmat

Vi er allerede i junimåned og sommeren er offisielt i gang! Det er tid for grilling igjen, både i parken og på balkongen, og mange er allerede godt i gang med grillsesongen.

Pølser er lettvint og populær grillmat, men ikke alltid det sunneste alternativet. Potetsalat er også et fast innslag for mange, men her varierer både potet- og fettinnhold mye fra type til type. Griller du en sjelden gang i løpet av sommeren har det ikke så mye å si hva du velger, men dersom de fleste middagene i sommer tilberedes på grillen kan du ha mye å hente når det gjelder hvilke grillprodukter og tilbehør du velger.

Mettet fett og salt

De typiske grillmatklassikerne som pølser, hamburgere og grillribbe har ofte et høyt innhold av mettet fett. Dette er det usunne fettet som Helsedirektoratet anbefaler oss å begrense inntaket av. I tillegg inneholder disse produktene mye salt. Rent kjøtt som kyllingfilet, koteletter, biff eller svinefilet er bedre alternativer da disse inneholder mindre mettet fett og er rike på proteiner. Marinader kan ofte inneholde mye salt, men de kan enkelt lages selv ved for eksempel å blande olivenolje, hvitløk, honning, sitronsaft og friske urter. Denne marinaden egne seg perfekt til for eksempel indrefileten.

Både kjøtt, grønnsaker og fisk egner seg godt på grillen.

Fisk er også supert å grille! Både rød og hvit fisk kan brukes. Fisk er noe vi med fordel kan spise mer av da det blant annet er rikt på sunne fettsyrer, proteiner og jod. Fisk sammen med ulike grønnsaker i aluminiumsfolie passer veldig godt på grillen og gir masse smak til måltidet, og grillspyd med scampi, squash, paprika og sopp er både sunt og godt!

Det dukker stadig opp nye produkter for de som ikke spiser kjøtt eller ønsker å redusere inntaket av kjøtt. Både pølser og hamburgere uten kjøtt er å finne på markedet og disse er gode alternativer til den tradisjonelle grillmaten.

Grilltilbehør

Jeg synes tilbehøret er noe av det viktigste når man griller, nettopp fordi det er så mange muligheter og det kan bidra til å løfte matopplevelsen til nye høyder.

Potetsalat er typisk tilbehør til grillmat og mange velger den enkle løsningen ved å kjøpe ferdiglaget potetsalat. Det finnes et stort utvalg potetsalater og innholdet av både fett og poteter varierer mye. Yoghurt, majones eller crème fraîche er ofte «sausen» i de potetsalatene man får kjøpt på butikken. De typene som inneholder majones er ofte basert på rapsolje som bidrar til det umettete fettet, mens de variantene som inneholder crème fraîche har et høyere innhold av det mettete fettet. I de ferdigproduserte potetsalatene varierer fettinnholdet med 16 til 28 %, og potetinnholdet med 45 til 65 %. Mitt tips er derfor å lage potetsalaten selv; bruk mye potet, velg kesam eller rømme med lavt fettinnhold og tilsett vårløk, eple, suragurk og urter.

Salater med både frukt og bær gir en sommerlig vri og salater kan varieres til det uendelige. Hva med å prøve vannmelon eller jordbær i salaten neste gang? Ved å bruke hjemmelaget dressing vet du akkurat hva du får i deg og her kan du fort spare mange kalorier. Å tilsette friske urter vil også gi salaten et ekstra smaksløft.

Ønsker alle en god og sunn grillsesong!

Oppskrift på sunne dressinger (Vektklubben.no)
Oppskrifter på sommerlige salater og annet tilbehør som passer til grillmaten finner du her

Relaterte innlegg

Discussion about this post

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *