Er salt like farlig som røyk? - Ernæringsfokus

Er salt like farlig som røyk?

I følge norske helsemyndigheter får nordmenn i seg dobbelt så mye salt enn det som er anbefalt. Dette kan ha negativ innvirkning på helsen vår og i verste fall resultere i tidlig død.

Gjennomsnittlig saltinntak i Norge anslås å være omtrent 10 gram per dag. Det er store individuelle forskjeller, og menn har et noe høyere saltinntak enn kvinner. Mesteparten av saltet får vi fra ferdigmat, hel- og halvfabrikata og mat fra serveringssteder. Mindre enn 10 % av saltinntaket kommer fra rene råvarer.

Salt og helse

Hva er det da med salt som er så farlig for oss? Flere forskningsrapporter konkluderer med at det er sammenheng mellom saltinntak, blodtrykk og risiko for hjerte- og karsykdommer. Risiko for utvikling av kreft i magesekken er også økt ved et høyt inntak av salt og saltrike matvarer. I Norge har over 30 prosent av befolkningen høyt blodtrykk, og hjerte- og karsykdom er den vanligste dødsårsaken her til lands. Noe forskning hevder også at redusert saltinntak vil redde flere liv enn røykeslutt: en reduksjon på 15 prosent i saltspising vil hindre nesten tre ganger så mange dødsfall som det en reduksjon på 20 prosent røyking vil gjøre.

Saltbosse

Spis mindre salt!

Men salt mat smaker jo så godt, så hvordan skal man redusere inntaket av salt og samtidig nyte maten man spiser? Først og fremst er smaken av salt en vanesak og noe som kan endres. Ved gradvis å redusere saltinntaket vil man oppleve at behovet for den salte smaken blir mindre. Det kan være vanskelig å redusere saltbruken den første tiden fordi maten kan virke smakløs, men heldigvis finnes det råd (se faktaboks).

Historisk saltavtale

Som nevnt har industrien hovedskylden for nordmenns høye saltinntaket. Dette vil Helsedirektoratet gjøre noe med, og i begynnelsen av oktober i år gikk daglivarebransjen og helsemyndighetene sammen for å få ned saltinnholdet i mat – et stort og viktig skritt i riktig retning. «Saltpartnerskapet» er en samarbeidsavtale for å redusere saltinntaket i befolkningen. Målet er 15 prosent reduksjon i saltforbruk hos forbruker innen 2018, og 30 prosent reduksjon innen 2025.

På lang sikt er målet en halvering av saltforbruket i befolkningen.

 

5 måter å redusere saltinntaket på:

  1. Lag maten fra bunnen av. Mesteparten av saltet får vi fra industribearbeidet mat.
  2. Velg produkter merket med Nøkkelhullsmerket. Disse matvarene inneholder mindre salt enn andre matvarer av samme type.
  3. Pepper, sitron og ulike typer eddik vil sette mer smak på maten og er gode alternativer til salt. Hvitløk, chili og krydderurter fremhever også smak på en sunnere måte enn salt.
  4. Er du en «bordsalter»? Smak på maten før du tilsetter mer salt, og salt litt om gangen.
  5. Mineralvann med kullsyre kan inneholde så mye som 1 gram salt per liter. Drikk vann fra springen – sunt og billig!

Kilde:
Helsedirektoratet

Relaterte innlegg

Discussion about this post

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *