Rødbeter - lovlig doping - Ernæringsfokus

Rødbeter – lovlig doping

Rødbeter inneholder, som andre grønnsaker, mange gode næringsstoffer som er vist å ha en positiv effekt på helsen vår. Men ett enkelt stoff trekkes frem som spesielt for rødbeten og skal i følge forskere være gunstig for de som trener mye kondisjon.

Det er kanskje ikke noe nytt at rødbeter anses som en helsefremmende rotfrukt. Personlig har jeg ikke vært spesielt oppmerksom på denne grønnsaken før de siste par årene (hvis man ser bort i fra syltede rødbeter som har vært et must på leverpostei-skiva rundt juletider helt fra barndommen av da). Kanskje har den ferske varianten blitt mer tilgjengelig de siste årene? Kanskje har det også dukket opp flere måter å anvende den på? Uansett, dette er en grønnsak jeg skal fortsette å bruke fremover og som jeg håper du også vil bruke mer etter å ha lest hvor mange bra næringsstoffer den inneholder!

Næringsinnhold i rødbeter

Rødbeter er rike på:

  • Kostfiber
    Kostfiber er tarmens ”feiekost” og er viktig for fordøyelsen vår. I tillegg er det vist at kostfiber reduserer høye kolesterolverdier og dermed er gunstig med tanke på utvikling av hjerte- og karsykdom.
  • Folat
    Folat er et B-vitamin som er viktig i cellens biokjemi og i proteinsyntesen. Mangel på folat kan føre til megaloblastisk anemi (unormalt store røde blodceller) og nevralrørsdefekt hos barn dersom mor ikke får tilstrekkelig mengde folat under svangerskapet.
  • Kalium
    Kalium er viktig for blant annet hjertefunksjon, blodtrykksregulering og nyrefunksjon.
  • Antioksidanten betacyanin
    Antioksidanter beskytter mot oksidativt stress i kroppen. Det er betacyanin som gir den sterke, lilla fargen på rødbeten. Den har vist å redusere risiko for visse typer kreft, blant annet blærekreft.
  • Nitrat
    Høyt innhold av nitrat kan gi uheldige helseeffekter og innholdet i blant annet spinat og salat overvåkes derfor nøye av Mattilsynet. Årsaken er at plantene omdanner nitrat til nitritt, og i kroppen omdannes det igjen til nitrosaminer, som er kjent for å være kreftfremkallende. EFSA (European Food Safety Authority) har konkludert med at fordelene ved å spise frukt og grønt veier opp for ulempene ved å få i seg nitrat. Rødbeter bør ikke gis til barn under 6 mnd pga innholdet av nitrat.

Rødbeter gunstig ved trening?

Å spise rødbeter har vist å øke oksygenopptaket samt senke blodtrykket, og dermed forbedre prestasjonsevnen under krevende kondisjonstrening. Det er innholdet av nitrat i rødbeter som får æren for dette. I munnen omdannes nitratet i rødbeten til nitritt av bakterier i spyttet. Nitritt virker inn på de ulike fysiologiske funksjonene, blant annet på blodårenes forgreininger, slik at mer oksygen blir tilgjengelig for musklene.

Men hvor mye skal man innta av rødbeter og hvor lang tid i forveien skal man innta det for at det skal ha effekt? I studiene som er blitt gjort er det brukt både bakte rødbeter og rødbetejuice, samt nitrattilskudd. 200 gram bakt rødbete og 500 ml rødbetejuice ble brukt i to av studiene som viste positiv effekt. Rødbetene og rødbetejuicen ble inntatt 1-3 timer i forkant av treningen.

Hadde du brukt rødbetejuice i forkant av et løp?

I en studie der man så på effekten av rødbeter ved sykling syklet deltagerne 11 og 46 sekunder fortere når de hadde inntatt rødbetejuice med nitrat på henholdsvis 4 km og 16,1 km enn når de drakk rødbetejuice uten nitrat. Funnene var tilsvarende i en annen studie som sammenliknet effekten av rødbeteinntak på løping på tredemølle; etter inntak av rødbeter økte deltagernes prestasjon med 5 %.

Det som er interessant er at studier viser at det kun er alminnelig aktive personer som har effekt av rødbeter/nitrattilskudd, og ikke toppidrettsutøvere. Hva som er grunnen til dette vet man foreløpig ikke.

Konklusjon

Har du planer om å delta i et løp eller et sykkelritt, og ikke er toppidrettsutøver, kan litt rødbeter i forkant av konkurransen bidra til at du klatrer noen ekstra plasser eller sparer noen sekunder. For oss som ikke har planer om å delta på et ritt er det greit å huske på at rødbeter også inneholder mange andre gode næringsstoffer som er bra for helsen vår. I tillegg gir den en fin farge på middagstallerken.

Rødbetehummus er sunt og fargerikt!

 

Bruksområder:

Rødbeter kan spises både rå og varmebehandlet. De kan bakes, kokes, stekes eller syltes. Her en noen forslag til hvordan de kan inntas:

  • Bakt i ovnen sammen med gulrot, kålrot, løk, olivenolje, salt, pepper og timian. Passer godt til både kjøtt, fisk og fugl.
  • Rødbete-smoothie. En enkel måte å få i seg litt ekstra grønnsaker på. Bland sammen med litt frukt, yoghurt og juice. Oppskrift finner du under ”Oppskrifter”.
  • Rødbete-rundstykker. Å lure inn litt grønnsaker når du baker er ikke dumt. I tillegg gir det en morsom farge! Oppskrift finner du under ”Oppskrifter”.
  • Rødbete-mos. Kok rødbetene møre sammen med poteter, mos med litt melk og smak til med margarin, salt og pepper.
  • Rødbete-hummus. En ny vri (og farge) på den proteinrike dippen fra Midt- Østen. Oppskrift finner du under «Oppskrifter».
Relaterte innlegg

Discussion about this post

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *