Proteinpulver - vidundermiddel eller verdiløst tull? - Ernæringsfokus

Proteinpulver – vidundermiddel eller verdiløst tull?

“Strong is the new skinny” er et mye bruk uttrykk den siste tiden. Styrketrening, crossfit og sunn og næringsrik mat er i vinden som aldri før. Det handler ikke lenger om å være modelltynn, men å trene, spise sunt og være fornøyd med den kroppen man har.

Proteinpulver har lenge vært populært blant gutter, men den siste tiden har bruk av proteinpulver også økt blant jenter. Guttene blander ofte pulveret ut i vann eller melk, mens jentene bruker det i smoothie eller pannekakerøre. Også proteinbarer er populære. Ønsket er ofte å få større muskler og bedre utbytte av treningen. Men har vi egentlig behov for det ekstra proteinet vi tilfører kroppen, og klarer kroppen å nyttiggjøre seg av det?

Overskudd til ingen nytte?

Proteinpulver er et konsentrert produkt og proteinkilden er ofte god. Men problemet er at det kun inneholder protein, og ingenting annet.

Eggs

Egg og andre animalske produkter er en gode kilder til protein.

Hvis proteintilskudd erstatter vanlig mat vil dette føre til at vi får for lite av andre næringsstoffer. Dersom man spiser mat som er rik på protein, som kylling, magre meieriprodukter, egg, fisk og rent kjøtt, får man i tillegg i seg andre viktige næringsstoffer som fettsyrer, karbohydrater, kostfiber, vitaminer og mineraler. Gode alternativer til proteinpulver, for eksempel etter en treningsøkt, er sjokolademelk, en yoghurt, en smoothie eller en banan og et glass melk. Studier viser at dersom man får i seg nok næring gjennom et normalt kosthold med et variert og balansert matinntak med ulike proteinkilder vil ikke kroppen ha behov for ekstra protein i form av proteinpulver. Musklene klarer bare å ta opp en viss mengde protein, og overskuddet vil skilles ut i urinen eller omdannes til fett og lagres i kroppen. Noen eksperter hevder også at et for høyt proteininntak kan gå utover nyrene, men dette er det stor uenighet om.

Proteiner og trening

Det er heftige diskusjoner når det gjelder bruk av proteinpulver, og de som er for argumenterer ofte med at proteinpulver er enkel næring i forbindelse med trening, at musklene er mer mottakelig og dermed har økt behov for protein rett etter trening og at proteinpulver er billigere enn andre proteinkilder. Det første kan jeg være delvis enig i – dersom det blir en stund mellom en hard treningsøkt og måltid, er en proteinshake en enkel løsning. På den andre siden er det mange andre gode alternativer som er enda bedre løsninger da disse også inneholder andre næringsstoffer som kroppen har behov for etter en treningsøkt, som karbohydrater. Sjokolademelk, energibar eller yoghurt er gode proteinkilder etter en treningsøkt; de dekker proteinbehovet frem til et ordentlig måltid og inneholder i tillegg andre viktige næringsstoffer. Argument nummer to, at musklene er mer mottakelig for protein rett etter trening, er jeg også delvis enig i, men som nevnt vil vanlige matvarer enkelt kunne dekke det økte behovet man har av proteiner og karbohydrater, etter en endt treningsøkt. Det siste argumentet er jeg ikke enig i – proteinpulver er ikke billigere enn andre matvarer som bidrar med nok protein.

Gunstig for noen

Det finnes alltid unntak og for noen grupper av befolkningen kan ekstra tilskudd av protein være nødvendig. Dette gjelder personer med lavt energiinntak (f.eks. eldre og syke), gutter i puberteten med et dårlig kosthold eller toppidrettsutøvere med et ekstremt energibehov som har vanskelig for å dekke dette med vanlig mat. Men for vanlige mosjonister, som har et variert kosthold er det ikke behov for ekstra protein i form av pulver eller barer.

Jeg tror at de færreste av oss har behov for ekstra tilskudd av protein i form av pulver eller barer. Har man et variert kosthold og tar seg tid til å planlegge mat og måltider, spesielt de som trener mye, vil man enkelt få dekket proteinbehovet sitt. Hvis du allikevel ønsker å bruke penger på proteinpulver og blande deg en shake i ny og ne, er det selvfølgelig opp til deg selv! Men vit at de som selger disse produktene først og fremst ønsker å tjene penger.

Fakta om proteiner:

* Proteiner er bygget opp av omtrent 20 ulike aminosyrer i forskjellige kombinasjoner. Åtte av disse er essensielle, noe som betyr at kroppen ikke klarer å produsere dem selv og dermed må tilføres via kosten.
* Proteiner er viktige byggesteiner i blant annet organer, muskler, hormoner, negler, hår, hud, skjelett og arvestoff.
* Protein er en viktig energikilde og daglig anbefalt inntak er 10-20 prosent av totalt energiinntak.
* Proteinbehovet avhenger av kjønn, alder og kroppsmasse, og ligger for de fleste et sted mellom 0,8-1,2 gram protein per kg kroppsvekt per dag.

Relaterte innlegg

Discussion about this post

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *