Klarer du å holde nyttårsforsettene? - Ernæringsfokus

Klarer du å holde nyttårsforsettene?

En hektisk desember-måned med julebord, juleforberedelser og utallige juleselskaper er over. Et nytt år ligger foran oss og mange ønsker en frisk og sunn start på 2018.

Nyttårsforsetter, eller nyttårsløfter, har sin storhetstid i disse dager. Ønsker om å endre noe og oppnå nye mål står ofte sentralt når vi lager oss slike forsetter. Mon tro om årets forsetter blir de samme som i fjor?

Et sunnere 2018!

Endring av kosthold som et nyttårsforsett er en klassiker. Mange føler på dårlig samvittighet etter all den søte og fete maten man har spist i julen. Januar, årets første måned, er en god anledning for å starte med blanke ark. Mange ønsker å begynne det nye året på en sunn måte og det å gjøre endringer i kostholdet, ofte i kombinasjon med trening, blir derfor et naturlig valg.

Er du også en av dem som har som nyttårsforsett å spise sunnere? Foto: Free Stock Images

Hvorfor er det så lett å bryte nyttårsløftene?

Jeg tror mange setter seg for høye og generelle mål. Å gå fra ikke å trene i det hele tatt, til å melde seg inn på et treningssenter med et mål om å trene fem dager i uka blir for ambisiøst. Man vil etter kort tid falle tilbake til gamle vaner igjen. Er målet for det nye året «å få en sunnere livsstil» blir det et altfor generelt forsett. Hva legger man i en sunnere livsstil og hvordan måler man hvorvidt man har oppnådd det? Når forsettene blir for generelle og man ikke klarer å måle om man lykkes i å gjennomføre, er det lett å bryte dem etter kort tid.

Hvordan klare å nå målene?

Mange kan med fordel senke forventningene sine og sette seg mer realistiske og konkrete mål. Spør deg selv om du virkelig vil gjøre dette. Hvis svaret er nei vil nyttårsforsettet med stor sannsynlighet mislykkes. En god plan er helt avgjørende for å lykkes. Hva konkret skal du gjøre for å nå målet ditt? «Jeg skal spise sunnere» blir for generelt. Lag deg heller forsetter som er mer konkrete rundt temaet: «jeg skal spise fisk én gang mer i uka enn jeg gjorde i fjor», eller «jeg skal bare spise sjokolade på lørdager».

Et nyttårsforsett handler ofte om å endre vaner. Å endre vaner tar tid og krever god planlegging. Å skrive ned nyttårsforsettene og henge de på kjøleskapet kan gjøre det lettere å følge dem. Noen nyttårsforsetter er også enklere å gjennomføre hvis man setter en tidsfrist; f.eks. «jeg skal løpe 5 km på 30 min innen 17. mai». Å ha for mange nyttårsforsetter kan også føre til at man ikke klarer å holde på dem i lengden. Har du mange forsetter; velg ut de du mener er aller viktigst for deg.

Det er fullt mulig å holde nyttårsløftene, man må bare ha en god plan og virkelig ville det. Lykke til og fortsatt godt nytt år!

 


Mer om nyttårsforsetter og mine uttalelser på KK.no finner du her.

Relaterte innlegg

Discussion about this post

  1. Camilla sier:

    Hei! Dette har ikke så mye med innlegget over å gjøre, men jeg har noen spørsmål angående utdannelsen din som klinisk ernæringsfysiolog og jeg håper du har muligheten til å svare meg 🙂

    Jeg har veldig lyst til å studere dette, men jeg har merket meg at mange kliniske ernæringsfysiologer jobber med å holde foredrag. Er dette noe man MÅ gjøre, som hører til jobben? Jeg er veldig lite glad i å holde presentasjoner.. også lurte jeg på om det var vanskelig å få seg jobb etter at du var ferdig utdannet?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *