Grønnkål - den sunneste av de sunne? - Ernæringsfokus

Grønnkål – den sunneste av de sunne?

Grønnkål er stappfull av vitaminer, mineraler, kostfiber og helsebringende plantestoffer – en mattrend som aldri bør gå av moten.

Grønnkål slo igjennom i Norge i 2014. USA var som vanlig først ute og grønnkål fikk her et oppsving allerede i 2008. Lite var mer populært enn grønnkål i en periode og kjendisene elsket det! Blant annet skal Scarlett Johansson ha sagt at grunnen til at hun holder seg så vakker er at hun «spiser grønnkål, selvfølgelig». Noen av de største grønnkål-forkjemperne i USA forsøker til og med å overtale president Barack Obama til å innføre «National Kale Day».

Grønnkål er verdens mest næringsrike grønnsak!

Gammel kjenning

Til tross for den økte populariteten grønnkål har fått de siste årene er grønnkålen ingen ny grønnsak. Den har vært dyrket i over 2000 år og var på et tidspunkt en av Europas mest brukte grønnsaker. Så ble grønnkålen umoderne igjen, før «mat er medisin» ble et kjent uttrykk og den gamle og robuste grønnsaken ble hentet fram på nytt.

Oppskrift på grønnkål-smoothie

Positivt for helsen

Grønnkål er verdens mest næringsrike grønnsak, noe som er grunnen til at den troner øverst på listen over grønnsaker som virker kreftforebyggende. Den inneholder store mengder kostfiber, antioksidanter, vitamin A, vitamin C, jern og folat. Grønnkålen er kalorifattig, og i tillegg inneholder 100 gram grønnkål mer kalsium enn 1 dl melk!

Grønnkål er en av de sunneste grønnsakene du kan spise!

Bruksområder

Grønnkål er i familie med blant annet hodekål, brokkoli og blomkål, og kan spises både rå og varmebehandlet. Jeg bruker grønnkål hovedsakelig i smoothies, supper eller pai, men den kan også brukes som snacks (grønnkålchips), i salater eller i omelett. Dersom bladene blir slappe har grønnkål, som mange andre grønnsaker, godt av å ligge i litt kaldt vann før de får spensten tilbake. Synes du smaken er for kraftig kan grønnkålen fint fryses ned før tilberedning. Da vil karbohydratene omdannes til sukker, og smaken vil bli søtere og mildere. Grønnkål er derfor som skapt for det norske klimaet, og kan høstes stort sett hele året.

Anbefaler jeg det?

Ja! Grønnkål er lett tilgjengelig, billig og enkel å bruke. Ikke minst har grønnkål et høyt innhold av næringsstoffer som er bra for oss. Spis i vei!

Oppskrift på grønnkål-smoothie:

  • ½-1 banan (frossen eller moden)
  • 3 ss yoghurt naturell
  • ½ dl appelsinjuice eller juicen fra ½ appelsin
  • 2 blader grønnkål
  • Litt kaldt vann (om nødvendig)
  • Havregryn (om ønskelig)
Skyll grønnkålen og del den opp i mindre biter. Del bananen i biter og ha den sammen med grønnkål, yoghurt og appelsinjuice i en blender eller bruk en stavmikser. Tilsett kaldt vann til ønsket konsistens. For en mer mettende versjon pleier jeg å tilsette litt havregryn og lar dette svelle litt i smoothien. Perfekt som en liten frokost eller et mellommåltid!
Kilder
Relaterte innlegg

Discussion about this post

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *