Egg - påskens næringsbombe - Ernæringsfokus

Egg – påskens næringsbombe

I påsken spiser nordmenn dobbelt så mye egg som ellers i året. I løpet av  de fem påskedagene fra skjærtorsdag til 2. påskedag spiser vi 23 millioner egg. Altså spiser vi ett egg hver per påskedag.

Hvorfor forbindes påske med egg?

Gul er påskens farge, eggeplommen er gul og vi leter etter påskeharens egg. Har det noe sammenheng? Det som i hvert fall er sikkert er at i gamledager la ikke hønene egg på vinterstid, men så fort dagene ble lengre begynte hønene å verpe igjen. Dette skjedde ofte rundt påsketider og påsken ble derfor en naturlig «eggfest». Egg er derfor i dag for mange en selvfølge til påskefrokosten.

Det er like mye protein i egget uansett hvilken tilberedningsmetode man velger.

Er egg sunt?

Egg er en helt unik råvare fordi det inneholder alle næringsstoffene vi trenger, med unntak av ett, vitamin C. Det er ingen andre matvarer som er så mangfoldig på næring som egg. Spesielt er egg rikt på protein, enumettet fett, vitamin D, E, B12 og riboflavin.

Proteinet vi finner i egg er av høy kvalitet. Det betyr at det inneholder essensielle aminosyrer som kroppen ikke klarer å produsere selv. Det er like mye protein i egget uansett hvilken tilberedningsmetode man velger. Du trenger derfor ikke drikke rått egg, men kan heller nyte et kokt egg på brødskiva.

Tidligere trodde man at kolesterolet i egg påvirker kolesterolet i blodet vårt.

Høyt kolesterol av egg?

Kolesterol er et fettstoff som kroppen produserer selv, og produksjonen er nøye regulert ved at den avtar når man inntar kolesterol gjennom maten. Kolesterol finnes i fete kjøtt- og meieriprodukter, innmat, egg og noen typer sjømat. Det er eggeplommen i egget som inneholder kolesterol. Tidligere trodde man at kolesterolet i egg påvirker kolesterolet i blodet vårt. I dag vet vi at dette ikke stemmer, i hvert fall ikke for de aller fleste av oss. Det er derimot type fett i maten som er av betydning for kolesterolet vårt, der mettet fett har vist å være mest negativt for kolesterolverdiene i blodet.

Egg inneholder alle vitaminer og mineraler som kroppen trenger, bortsett fra vitamin C. Vitamin C finnes f.eks. i appelsin.

Hvor mange egg kan man spise?

Det er ikke noe fasitsvar på dette spørsmålet. Det varierer fra person til person, og avhenger av livsstil, gener, helsetilstand og hvordan kostholdet ser ut ellers. Personer som har økt risiko for å utvikle hjerte- og karsykdom eller har arvelig høyt kolesterol rådes til å begrense bruk av egg til to stk. per uke. For oss andre er det ikke noe i veien for å spise et egg om dagen.

Allsidig matvare

Egg er en matvare som bør finnes i alle hjem. I kjøleskap har egg lang holdbarhet og det har vist seg at egg fint kan brukes langt over holdbarhetsdatoen som står på kartongen. Stekt egg, kokt egg, eggerøre, omelett, posjert egg, i pannekaker, i kaker eller i pai – mulighetene er mange. Så med mindre man har allergi mot egg burde alle klare å finne et alternativ man liker.

Egg har også mange gode egenskaper man kan dra nytte av når man lager mat; heving av bakverk som sukkerbrød og sufflé, tykningsmiddel i supper og kremer, bindemiddel i pannekaker og kjøttboller, og emulgator i majones og dressinger.

Det er ikke lenger nødvendig å bekymre seg for om egg er sunt eller ikke. Spis derfor egg med god samvittighet i påskeferien – og sleng med en appelsin i tursekken så får du dekket behovet for vitamin C også 😉

God påske!

Relaterte innlegg

Discussion about this post

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *