Dette gjør kjøtt med kroppen din - Ernæringsfokus

Dette gjør kjøtt med kroppen din

Verdens helseorganisasjon (WHO) kom mandag denne uken ut med en rapport som viser at rødt og bearbeidet kjøtt med stor sannsynlighet kan føre til kreft i tykk- og endetarm.

Med rødt kjøtt menes alle typer rent kjøtt som biff, kalv, svin og lam. Bearbeidet kjøtt er kjøtt som har blitt saltet, røkt eller bearbeidet på andre måter for å forbedre smak eller øke holdbarheten. Eksempler er bacon, skinke, pølser, kjøttdeig og salami.

Helsedirektoratet anbefaler å velge magert kjøtt og magre kjøttprodukter.

Kreft-kategorier

Det internasjonale kreftforskningsinstituttet (IARC) benytter kategorier når de drøfter ulike stoffers risiko for utvikling av kreft hos mennesker.

  • Kategori 1 omfatter stoffer som garantert vil føre til kreft og her inngår blant annet røyk og asbest. Under denne kategorien finner vi også bearbeidet kjøtt.
  • Kategori 2A omfatter stoffer som sannsynligvis gir kreft og det er under denne kategorien IARC putter rødt kjøtt. Stoffer i  kategori 2B kan muligens gi kreft.
  • Kategori 3 inkluderer de stoffene man ikke har nok grunnlag til å si noe om risiko for kreft.

Hvor mye kjøtt gir kreft?

Norske eksperter hevder at å spise bearbeidet kjøtt ikke er like farlig som å røyke, og at kategoriene derfor er noe misvisende. Kategoriseringen av rødt og bearbeidet kjøtt betyr derfor ikke at man ved å spise dette er garantert å få kreft eller mest sannsynlig vi får kreft. I følge IARC vil et daglig inntak av mer enn 50 gram bearbeidet kjøtt øke risikoen for kreft i tarmen med 18 prosent. En studie fra 2006 viste at å velge pølser framfor rent kjøtt vil øke risikoen for å utvikle kreft med 50 prosent. Samme studie viste at et inntak av 100 gram kjøtt om dagen, vil tredoble risikoen for magekreft. Det handler altså om hvor mye vi spiser og hvor ofte vi spiser det.

Derfor øker rødt kjøtt risikoen for kreft:
  • Det dannes nitrosoforbindelser i mage og tarm når vi spiser kjøtt og kjøttprodukter. Rødt kjøtt inneholder mer nitrosoforbindelser enn hvitt kjøtt, og disse forbindelsene er assosiert med økt skade på DNA.
  • Heterosykliske aminer er stoffer som dannes i stekt kjøtt og stekte kjøttprodukter, og kan være kreftfremkallende. Stoffene dannes når kjøttet varmes opp til 150 grader eller mer.
  • Både hvitt og rødt kjøtt kan inneholde polysykliske aromatiske hydrokarboner. Disse dannes ved ufullstendig forbrenning, for eksempel ved tilberedning av kjøtt.
  • Kjøtt og kjøttprodukter er rike på jern (hemjern og fritt jern) som kan føre til økt cellevekst i tarmen og skade på cellene. Fritt jern kan fremme dannelse av frie radikaler som kan øke det oksidative stresset og gi betennelsesreaksjoner. Storfekjøtt inneholder omtrent tre ganger mer jern enn hvitt kjøtt og fisk.

Norge på kreft-toppen

Norge er et av de landene i verden med høyest forekomst av tykk- og endetarmskreft, og forekomsten har mer en fordoblet seg etter 2. verdenskrig. Det er vanskelig å si hva hovedårsaken til dette er, men en del av forklaringen kan ligge i at kreft ofte rammer eldre personer og at andelen eldre i Norge har økt kraftig de siste årene. I tillegg er det indikasjoner på at kosthold, spesielt rødt og bearbeidet kjøtt, fysisk aktivitet og alkoholforbruk er av betydning for utvikling av tykk- og endetarmskreft. En rapport utarbeidet av Helsedirektoratet i 2014 viste at vi nordmenn i gjennomsnitt spiser 50 kg kjøtt i året! Dette har både miljø- og helsemessige konsekvenser, og bør halveres.

Alle matvarer kan inngå i et kosthold, men det er hvor mye og hvor ofte man spiser det som er av betydning!

2fa2a84969d4cbb96cc1a444f0d88515

Du kan spise hamburger og pølse av og til uten å bekymre deg, men husk at jo mindre du spiser, jo lavere er risikoen for å utvikle kreft.

Helsemyndighetenes råd

I 2011 utarbeidet Helsedirektoratet, i samarbeid med de andre nordiske landene, nye kostholdsråd som gjelder den generelle befolkningen. Et av rådene er at man bør redusere inntaket av rødt og bearbeidet kjøtt til maks 500 gram i uken.  Dette tilsvarer omtrent to kjøttmiddager og litt kjøttpålegg. Du kan dermed spise hamburger og pølse av og til uten å bekymre deg, men husk at jo mindre du spiser, jo lavere er risikoen for å utvikle kreft. Helsedirektoratet anbefaler å velge magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Erstatt derfor det røde kjøttet med fisk og kylling så ofte du kan, og spis mye frukt og grønnsaker som er rike på antioksidanter. Antioksidanter har nemlig vist å redusere risiko for visse typer kreft.

Helheten er viktigst

Spis for all del kjøttkaker eller biff en gang i blant, og husk at det er helheten av kostholdet som er av betydning. Variasjon og balanse er nøkkelord, der det magreste kjøttet bør velges til hverdag sammen med tilbehør som grønnsaker og grove kornprodukter, som også bidrar med viktige næringsstoffer. Alle matvarer kan inngå i et kosthold, men det er hvor mye og hvor ofte man spiser det som er av betydning. En sunn livsstil består, sammen med med fysisk aktivitet, altså av variasjon og balanse i kostholdet.

 

Kilder:

Det internasjonale kreftforskningsinstituttet (IARC)

Kreftregisteret.no

Helsedirektoratet.no

 

Relaterte innlegg

3 Discussion to this post

  1. Mange krefttilfeller kunne vært unngått hvis alle hadde sluttet å spise bearbeidet kjøtt. Her er et interessant bilde http://scienceblog.cancerresearchuk.org/2015/10/26/ processed-meat-and-cancer-what-you-need-to-know/

    Flere organisasjoner mener at ferdigprodukter av kjøtt bør unngås fullstendig http://hepla.no/helsefordeler-plantebasert-kosthold/kjott-og-helse/

  2. […] helsemyndighetene ville gå ut og fortelle folk at for mye kjøtt på menyen faktisk ikke var sunt http://xn--ernringsfokus-5fb.no/alle/dette-gjor-kjott-med-kroppen-din/ og heller ikke at to millioner sau i utmarka er så bra for økologien og naturen […]

  3. […] Særlig når det viser seg at det faktisk ikke er så himla sunt å spise kjøtt likevel… http://xn--ernringsfokus-5fb.no/alle/dette-gjor-kjott-med-kroppen-din/ for vi lever ikke lenger i steinalderen. Vi har utviklet oss på mange vis, blant annet i […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *