5 tips for en litt sunnere jul - Ernæringsfokus

5 tips for en litt sunnere jul

Julen er en høytid fylt med god mat, juletradisjoner og gaver. Familien samles og det er tid for å kose seg litt ekstra!

Julen er snart her igjen og mange av oss har allerede prøvesmakt både ribbe, pinnekjøtt, gløgg og pepperkaker. Matinntaket er ofte økt betydelig i juleferien, og faktisk vil en julemiddag kunne bidra til et energiinntak tilsvarende et helt dagsbehov! Julemat inneholder ofte mye mettet fett, som er den typen fett vi bør begrense inntaket av. Mye mat og drikke i julen, kombinert med lite fysisk aktivitet, kan for mange gi en ekstra tung start på det nye året.

Men julen kommer jo bare én gang i året og da skal det være lov å kose seg litt ekstra. Husk at det du spiser mellom nyttår og jul, er viktigere enn det du spiser mellom jul og nyttår. Føler du likevel at du sporer helt av i julen for så å være superstreng mot deg selv i januar, eller bare ønsker du en litt enklere overgang til det nye året, har jeg noen tips til hvordan du kan feire jul med litt bedre samvittighet:

  1. Vær fysisk aktiv og tren!

    Jo mer intensiv treningen er, jo bedre. Gå på ski, ta deg en joggetur eller legg inn en styrkeøkt mellom juleselskapene. Intervalltrening er effektiv trening som ikke trenger å ta opp så mye tid. Den beste måten å holde vekten stabil på (utenom et balansert kosthold) er gjennom fysisk aktivitet. I tillegg til at man forbrenner kalorier under selve treningen, vil forbrenningen også være økt resten av dagen. Dersom du spiser veldig mye ekstra i løpet av en dag vil ikke treningen forbrenne alt fettet, men det vil i hvert fall gjøre januar til en litt lettere måned, og kanskje spare deg for et par ekstra kilo.

  2. Ikke kalorrik julemat hver dag!

    Ribbe, pinnekjøtt og riskrem står ikke på menyen hver dag hele julen – heldigvis. Velg sunnere middagsvarianter de dagene det ikke er juleselskaper. En fargerik salat eller fisk med grønnsaker er gode valg mellom kaloririke julemiddager, og gir i hvert fall meg en litt bedre samvittighet.

  3. Tenk mengde og velg fornuftig!

    Kanskje du ikke trenger den ekstra porsjonen med ribbe, full porsjon med riskrem eller marsipanen i tillegg til julekakene som er satt frem på bordet? Det er små valg å ta, men kan bidra til å redusere mange av de ekstra kaloriene vi ikke har behov for.

  4. Hverdagsaktivitet i ferien også!

    Vask huset, velg trappene i stedet for heisen når du skal bytte julegaver eller gjør noen enkle øvelser på stuegulvet mens julefilmen ruller på tv.

  5. Reduser alkoholmengden!

    Mange drikker mer alkoholholdig drikke i julen sammenliknet med resten av året, og alkohol er et næringsstoff som gir mye energi per gram. Når man drikker alkohol prioriterer kroppen å forbrenne dette fremfor andre næringsstoffer, noe som gjør fettforbrenningen lavere. Vær derfor bevisst på alkoholinntaket og velg lettøl eller alkoholfritt øl til noen av måltidene, da disse inneholder omtrent halvparten av kaloriene sammenliknet med vanlig pils.

God jul!

Relaterte innlegg

Discussion about this post

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *