5 enkle og sunne tilbehør til grillmaten - Ernæringsfokus

5 enkle og sunne tilbehør til grillmaten

Sommeren er her for fullt og det betyr for mange grilling, både i park, på balkong eller på hyttetur. Man kan grille det aller meste og kun fantasien setter en stopper.

Går du i det samme ”grillmønsteret” gang på gang, der potetsalat og en enkel salatblanding er fast tilbehør til grillribbe eller pølser? Det er ikke nødvendigvis noe galt i det, men ønsker du en variasjon eller å teste ut nye typer tilbehør til grillmaten har jeg laget fem ulike forslag som passer både til fisk, kjøtt eller vegetar. God sommer!

Brokkolisalat med cottage cheese

– 1 stor boks mager/original cottage cheese
– 1 brokkoli
– 2 vårløk
– 2 ss soltørkede tomater (hakket)
– 2 ss gresskarkjerner
– Kvernet pepper

Kutt opp vårløk og brokkoli. Bland dette sammen med de øvrige ingrediensene i en bolle, smak til med nykvernet pepper og server.

Brokkoli er en av de mest næringsrike grønnsakene og inneholder mer vitamin C enn appelsiner. Foto: Unsplash.com

Potetsalat med kesam

Her er det brukt Amandine-poteter, men andre potettyper kan også benyttes. Vær obs på at Amandine- potetene ofte er mindre enn andre poteter, og at antall poteter og koketid derfor kan variere.

– 1 beger kesam/ mager kesam
– 20 små Amandine poteter
– 3 vårløk
– 1 eple
– 2 ts Dijonsennep
– Kvernet pepper og salt

Foto: TINE.no

Behold gjerne skallet på, men skyll potene godt. Det er ikke nødvendig å skjære potetene i biter dersom de er små. Kokes i 7-10 min før de avkjøles i kaldt vann. Hakk opp vårløk og eple, og bland sammen med kesam og sennep i en bolle. Smak til med pepper og salt. Vend forsiktig de kokte potetene inn i blandingen og server.

Mango- og avokadosalat

Mango gir en frisk og søtlig smak til sommersalaten. Foto: Free Stock Images

– 1 moden mango
– 1-2 modne avokado (avhengig av størrelse)
– 1 vårløk
– ½ chili (kan droppes)
– 1 neve frisk koriander
– ½ lime
– 1 ss olivenolje
– 1 ts nykvernet pepper

Skrell mangoen og ta ut steinen. Skjær mangokjøttet i terninger. Skjer vårløk i tynne skiver. Del avokadoen i to, ta ut steinen, skrell den og del avokadokjøttet i biter. Del chillien på langs, fjern frøene og finhakk. Bland alle ingrediensene forsiktig sammen.
Denne salaten passer ypperlig til grillet scampi, laks eller kylling.

Tomat- og mozzarellasalat

Foto: Free Stock Images

– 20 cherrytomater
– 1 rødløk
– 1 mozzarella
– 1 pose ruccola
– Balsamico, olivenolje, salt og pepper

Fordel ruccolaen på en stor tallerken. Del cherrytomatene i to og fordel de på toppen av ruccolaen. Skjær rødløken i ringer. Skjær mozzarellaen i tynne skiver. Fordel utover tallerken og avslutt med å helle litt balsamico og olivenolje over salaten, og kvern salt og pepper over.

Kål- og quinoasalat

Foto: Free Stock Images

– ½ stk. rødkål eller 4 store blader grønnkål
– 1 dl ukokt quinoa
– 1 vårløk
– 2 gulrøtter
– Apetina feta m/ soltørkede tomater (liten boks)

Kok quinoa som anvist på pakningen og avkjøl. Finhakk kål, vårløk og rasp gulrøttene. Bland alle ingrediensene i en stor bolle og server.

Relaterte innlegg

Discussion about this post

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *