Seks helsebringende påsketradisjoner - Ernæringsfokus

Seks helsebringende påsketradisjoner

Påsken er her igjen og enten det betyr tur på påskefjellet eller bypåske forbindes denne høytiden ofte med appelsiner, kvikklunsj, påskeegg og påskekrim.

Butikkene har de siste ukene hatt priskrig på smågodt, men heldigvis har de også kriget om kundene på andre påskevarer, som egg og appelsiner. Påske forbindes også med skiturer på klisterføre, sol og røde neser, og kanskje årets første utepils. Jeg har samlet seks ulike tradisjonsmomenter jeg forbinder med påske og som i tillegg, ikke overraskende, er ganske sunne!

1. Egg

Nordmenn spiser i snitt ½ egg per dag, omtrent 11 kg egg i året, og i påsken er inntaket doblet! Egg er rikt på proteiner av høy kvalitet, sunt fett, vitaminer som B2, B12, E, D og folat, og mineraler som selen og jern. Det eneste egg ikke inneholder er vitamin C. Flaks at appelsin er på sitt beste nå i påsken slik at du enkelt får dekket behovet for vitamin C også.

2. Appelsin

En stor appelsin dekker mesteparten av det daglige vitamin C-behovet vårt og er en typisk påskefrukt med sitt gule skall. Vitamin C er av betydning for opptak av jern i kroppen, for sårheling og for immunforsvaret vårt. I tillegg til vitamin C inneholder appelsin også en rekke andre vitaminer og mineraler. Appelsin kan også inntas i form av appelsinjuice, og da anbefales det ett glass om dagen.

3. Langrenn

For de av oss som vender snuta mot fjellet i påsken er langrenn en ypperlig aktivitet og en av de mest effektive treningsformene man kan drive med. I tillegg vil frisk fjelluft, fine naturopplevelser og rolige omgivelser gi en slags meditativ opplevelse som er bra for både kropp og sjel, og bidrar til at maten smaker enda bedre etterpå og kan nytes med god samvittighet.

4. Sol

Vi går mot lysere tider og vårsolen har for lengst vist seg på himmelen. Ingenting er vel bedre enn å sitte i solveggen etter en skitur og kjenne hvordan den varmer. Solen er en av våre viktigste kilder til vitamin D da solstrålene som treffer huden omdannes til vitamin D i kroppen vår. Påsken er derfor en ypperlig anledning til å fylle opp vitamin D-lagrene, men husk å beskytte deg med solfaktor og solbriller.

5. Mørk sjokolade

En gladmelding til alle sjokolade-elskere! Forskning har nemlig vist at mørk sjokolade kan beskytte mot hjerte- og karsykdom. Årsaken til dette er at mørk sjokolade inneholder mer kakao, som er rik på antioksidanter, og mindre sukker og fett sammenliknet med melkesjokolade. Men som med alt annet handler det om mengde sjokolade man spiser. Selv om det kan være sunt i mindre mengder, 10-20 gram per dag, er mørk sjokolade kaloririkt, så vær obs på hvor mye som inntas. Velg sjokolade som inneholder 70 % kakao eller mer og nyt den med god samvittighet i påskeferien!

6. Lammekjøtt

Den norske tradisjonen for lam i påsken går langt tilbake i tid og har sitt utspring i Det gamle testamentets fortelling fra Egypt. Lammekjøtt er magert kjøtt og det meste av fettet som finnes er sunt umettet fett. Rent lammekjøtt er en god kilde til sink og jern, samt protein av høy kvalitet og vitamin B12. Helsemyndighetene anbefaler at nordmenn reduserer kjøttinntaket til 500 gram i uken, men lammestek i påsken hører med og kan fint inngå som et av påskens middager. Fyll gjerne på med masse grønnsaker og poteter!

God påske ønskes til alle uansett om påsken tilbringes på fjellet, utenlands, i byen eller på jobb!

Relaterte innlegg

Discussion about this post

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *